Godziny pracy: Pon - Pt. 08:00 - 21:00 Sob. 09:00 - 17:00 Ndz. 9:00 - 17:00

Skradziono mi dowód – co dalej?

Sytuacja, w której orientujemy się, że nie mamy przy sobie swojego dowodu osobistego nigdy nie należy do przyjemnych. Najpierw zastanawiamy się, czy dowód po prostu zgubiliśmy, czy może został skradziony. Jednak bez względu na przyczynę utraty dowodu warto wiedzieć, co zrobić w takiej sytuacji, aby uchronić się przed potencjalnymi problemami.

Utrata dowodu osobistego nigdy nie jest przyjemną sytuacją, a najczęściej wiąże się z dużym stresem. Nie ma w tym nic dziwnego, bo jeżeli tak ważny dokument osobisty trafiłby w niepowołane ręce, mogłoby się to wiązać z wieloma nieprzyjemnymi sytuacjami. I właśnie tego chcielibyśmy za wszelką cenę uniknąć, jednakże nie każdy wie jak powinien się zachować w przypadku utraty dowodu. Jakie kroki powinniśmy podjąć w takiej sytuacji?

Co zrobić w przypadku utraty dowodu osobistego?

Jak tylko zorientujemy się, że nasz dowód osobisty z jakiegoś powodu zniknął jak najszybciej powinniśmy podjąć odpowiednie kroki, żeby zabezpieczyć skradziony dokument. Ale jakie to właściwie kroki? Przede wszystkim powinniśmy zgłosić ten fakt. W teorii powinno wystarczyć zgłoszenie utraty dowodu w urzędzie gminy, albo przez Internet powinno wystarczyć. W praktyce jednak warto się udać również do naszego banku, Biura Informacji Kredytowej i na policję, jeżeli utraciliśmy dowód w wyniku kradzieży.

Jak zgłosić utratę dowodu osobistego przez Internet?

Przez Internet możemy w prosty i szybki sposób zgłosić utratę dowodu. Dodatkowym plusem tej metody jest również fakt, że możemy zrobić to w dowolnej chwili, a nie tylko w godzinach pracy urzędu. To ważne, bo przy tego typu sytuacjach liczy się właśnie szybkość reakcji – to nas uchroni przed problemami.

Nie każdy jednak może zgłosić przez Internet fakt, że jego dokument gdzieś zaginął. Ta opcja jest dostępna tylko i wyłącznie pod warunkiem, że posiadamy profil zaufany, dzięki któremu będziemy mogli się zalogować na stronie obywatel.gov.pl. Na szczęście istnieje kilka sposobów na założenie owego profilu, jeżeli spełnimy określone warunki możemy to zrobić bez wychodzenia z domu.

Dlaczego nie warto poprzestać na zgłoszeniu utraty dokumentu w urzędzie?

Zdecydowanie nie warto ograniczać się do zgłoszenia utraty dowodu tylko i wyłącznie w tym jednym miejscu. Jeżeli bowiem nie zadziałamy dostatecznie szybko, to ktoś już może zacząć się posługiwać naszym dowodem. A jeżeli zgłosimy utratę dowodu na policji to nie tylko zostanie on unieważniony (więc nie będziemy musieli iść do urzędu), ale zabezpieczy również wykorzystanie naszego dokumentu przez osobę trzecią.

Zastrzeżenie dowodu – dlaczego warto to zrobić

Oprócz zgłoszenia utraty dowodu warto również dokument zastrzec. Możemy to zrobić na stronie dokumentyzastrzezone.pl, która jest prowadzona przez Związek Banków Polskich. Znajdziemy tam bazę skradzionych i zagubionych dokumentów, którymi nikt nie może się posłużyć. Jeżeli zastrzeżemy swój dowód w tym miejscu, to informacja o tym fakcie niemalże natychmiast pojawi się w systemie wszystkich banków i placówek, które uczestniczą w tym systemie.

Ktoś wziął pożyczkę na skradziony dowód – co zrobić?

Jeżeli dostaniemy wezwania do spłaty kredytu, którego nie zaciągnęliśmy niezwłocznie powinniśmy udać się na policję i zgłosić ten fakt u pożyczkodawcy. Takiej sytuacji możemy zapobiec zgłaszając i zastrzegając nasz dowód niezwłocznie po tym, jak się zorientowaliśmy, że zniknął.

Warto też wiedzieć, ze rzetelne firmy udzielające szybkich pożyczek przez Internet posługują się również dodatkową weryfikacją, która ma na celu dokładne sprawdzenie danych pożyczkodawcy. Są to na przykład przelewy weryfikacyjne, które powinny być robione z konta o takich  samych danych, jak te widniejące na dowodzie osobistym.

Wybrana pożyczka:
Wybierz kwotę:
Wybierz TERMIN:
WYBRANA POŻYCZKA:
Koszt pożyczki
Kwota do spłaty::
Data spłaty:
RRSO: